top of page
bogdanb

10 elemente cruciale ale brandingului


pungi supreme
elementele brandului

Când vine vorba despre ideea de branding, cei care dețin afaceri mici, deseori se incadrează intr-una dintre cele doua categorii:

1.        Cei care cred: cei care înteleg foarte bine că un brand puternic stimulează creșterea afacerii. Poate că ai o baza unui brand story grozav, dar nu ști cum sa puti toate elementele brandului cap la cap.

2.       Cei sceptici: In acceptiunea ta, un brand este doar un nume, un logo, sau poate un slogan, și crezi că sunt doar concept simbolice care nu au un inpact real asupra succesului afacerii pe care o conduci.

E foarte adevărat! Companiile pot supraviețuii bine mersi fara branding. Poate de ăsta este unul dintre motivele pentru care unii cred ca nu este așa de important. Cel putin cei care au deprins un fel de a face afaceri din perioadele sălbatice ale economiei de pe meleagurile noastre. Și cu toate astea, brandingul ajută foarte mult la construirea relațiilor dintre cel care produce un bun sau un serviciu și cel care îl consumă și te face să iei decizii de business mult mai bune.

 

Dacă totuși alegi să ignori brandingul, e foarte probabil să ratezi oportunităti, să ratezi client ideali, să lucrezi ineficient, și să nu ști ce ai facut bine sau rau atunci când se întâmplă ceva major în businessul tau.

Brandingul, te va ajuta, cu sigurantă, să îți dai seama pentru cine e produsul sau serviciul pe care îl ai, cum să te poziționezi, cum să vorbești pe limba lor și mai ales cum să ii faci sa fie încântați de ce au achiziționat de la tine. În continuare vom explora 10  elementele cheie ale brandului care te vor ajuta la elaborarea de strategii care să ducă la creșterea și dezvoltarea durabilă a businesului pe care îl ai.

 

1. Brandul

Dacă întrebi 10 persoane ce este un brand, cel mai probabil vei ajunge mai confuz ca niciodată. De ce? Un brand implică componente tangibile și intangibile, ceea ce face dificil să dai un răspuns concret.

Dacă te gandești la modul cel mai simplist, poți define un brand ca fiind numele, caracteristicile, sloganul și poate elementele vizuale care fac un produs sau o companie să se distingă de restul lumii. Este felul prin care oamenii îți recunosc compania sau produsele. Dar totusi asta este identitatea vizuală. Felul în care te vede lumea. felul în care ești inbrăcat vorbind la figurat. Totuși un brand poate fi catalogat ca fiin suma valorilor, trăsăturilor si interacțiunilor care modelează experiența  clientului atunci cand interacționeaza cu produsul sau serviciul pe care il oferi.

Clienții au un răspuns inițial atunci când văd un produs, dar sentimentele lor se pot schimba odată ce îl folosesc. Un brand de succes trebuie să potrivească  foarte bine povestea pe care o spun cu așteptările pe care le au clienții del la produsul sau serviciul resprectiv.

Ca să fiu mai clar, un brand nu e ceea ce ce spui tu că e ci mai degraba este ceea ce spun clienții tai că e. Nu e ideea mea. Am preluat-o de la unu care se pricepe foarte bine la branding. Marty Neumeier.

Brandul reprezintă increderea pe care o au oamenii in produsul sau serviciul tau. Reprezintă sentimental pe care îl au atunci cand folosesc acele lucruri, sau chair cum îi face să arate în fața celorlalți.

 

2. Branding

Oamenii nu se îndrăgostesc pur și simplu de un produs doar pentru ca le spui ca este cel mai bun și cel mai tare pe care l-au văzut vreodată de la painea feliata incoace, și nici pentru că ai o identitate vizuală faina sau care arata bine. E inportant să arăți bine la o intalnire, și asta s-ar putea sa te ajute să pleci cu persoana aia acasă, dar dacă nu ai și substanță, nu cred ca va dori să facă o familie cu tine sau sa iți spună ca te iubește. În sine, identitatea vizuală a brandului, poate fi o forma pasiva de marketing folosită pentru a stârni interesul oamenilor pentru ce ai tu de oferit. Dar ai nevoie de ceva mai mult pentru ai face să se îndragosteasca.

Brandingul reprezintă alegerile strategice pe care le faci pentru a da o semnificație aparte bradului  tău și pentru a le arăta clienților la ce să se aștepte atunci când iți folosesc produsele. Brandingul este un demers activ si conștient. Are nevoie să ști foarte bine care este puctul tău de vedere și care este poziția pe care o ai cu privire la valorile businesului pe care il conduci.

De exemplu dacă te uiti la pordusele si reclamele unui brand precum, sa zicem… Coca Cola ( pe asta sigur il știe toată lumea si cred ca e mai usor de explicat). Compania asta nu vinde doar o bautura racoritoare, carbogazoasa. Ci vinde mese impreuna cu familia ta. Vinde sărbatori fericite. Ți-l vinde pe mos Craciun( apropos…ei l-au inventat pe moșu ăsta Craciun pe care il ști acum ca strategie de brand). Iți vinde gustul unui  sentiment ( Taste the feeling). Ca tu  să te bucuri de fiecare dată de sentimente faine după ce ai mancat altături de familie o cină copioasă. Și credeai că bei Cola de sete :).

 

3. Vocea brandului

Oamenii pot găsi modalități infinite de a transmite un singur concept. Limbajul, tonul și personalitatea pe care le folosești pentru a comunica cu clienții tăi specifici reprezintă vocea brandului tău.

Hai să luam niste exemple din diferite categorii sa vedem  ce ton folosesc si pentru cine comunica. De exemplu Kelog’s sau Kinder folosesc  o abordare de limbaj familial si semntimental pentru a atrage atenția părinților. Brandurile de lifestyle cum ar fi Nike sau Dove, folosesc un limbaj prctic, direct si prietenos pentru a atrage oameni care doresc sa aiba o conversatie despre alegerile pe care le fac in viata lor cotidiana. Brandurile de lux, cum ar fi Coco Chanel sau Hermes folosesc adesea un ton dramatic si aspirational pentru a atrage atentia oamenilor care isi doresc ce e mai bun in viata.

Acum imaginează-ti cateva dintre brandurile tale preferate și încearcă sa te gandesti la cuvintele si expresiile pe care le folosesc in reclame, pe social media, in magazine, etc. Gândeste-te la cum iti vorbes ele tie si ce trasaturi urmaresc acestea si cat de mult iti dau impresia ca ti se adreseaza direct tie. Vei vedea ca apar anumite tipare sau modele de vorbire care iti sunt familiare si parca iti vorbesc tie. Studiaza un pic treaba asta si s-ar putea sa te ajute sa iti definesti vocea brandului pe care doresti sa il construiesti.

 

4.    Promisiunea brandului

Așadar, cum dai semnificatie brandingului  tau? Simplu. Fa o promisiunie clientilor tai si respect-o cu religiozitate. Brandingul bine facut caută intotdeauna sa sublinieze valoarea  și satisfactia pe care o obtin oamenii din utilizarea produsului sau serviciului tau. Ca sa fi sigur ca mesajul tau este auzit si mai mult, sa fie retinut, va trebui sa folosesti un carlig emotional care sa transmită cat mai bine scopul pentru care exiști pe piată, scopul pentru care ai creat businessul. Gandeste la acest carlig ca la refrenul unei melodii ( in Americana refrenul chia asa se si numeste…carlig (huck))

In definitiv promisiunea pe care o face brandul tau, va fi probolema pe care o rezolvi pentru clientului tău. Este sentimental de incredere si conexiunea emotionala pe care vrei sa o simta oamenii atunci cand se gandesc la brandul tau. Gandeste-te acum la  Apple, sau mai degraba la iphone si la relatia de dragoste pe care o au pretenii tai cu acest brand ( sau poate chiar tu). Ia spune ceva de rau de el! Sa vezi ce sentimente ii incearca, ce lucruri le trec prin minte sau ce le trece pe la gura. Apple promite utilizatorilor de iphone ca ii transforma oameni unici, oameni creativi, ce mai, altfel de oameni  sau cel putin asta reusea sa faca prin anii 2007. Sincer sa fiu acum e mai mult un sinbol de statut. Te face sa pari bogat, ceea ce nu cred ca ii deranjeaza pe domnii Apple mai ales ca te scutura de cam 6000 de lei.

Dar, după cum știi, promisiunile au sens doar dacă te ții de cuvânt și le arăți oamenilor că se pot baza pe tine. Așa că ar fi bine să îți pui urmatoarea intrebare: „Care sunt cele mai importante lucruri pe care le pot oferi în mod constant clienților pentru a le îmbunătăți viața?” FOARTE IMPORTANT. Daca nu ai un raspuns, te rog sa te gandești foarte bine cu cel le poti face viata mai frumoasa. Altfel nu esti decat un substitute mai ieftin, mai prost, mai slab pentru nevoile lui. Ale clientului.

 

5. Diferențierea Brandului

Pe masura ce faci promisiuni clientilor , gandul tau va zbura in mod natural la modurile in care te diferentiezi de concurenta ta. Cu exeptia  cazului in care lansezi un business pe Marte, in cele mai multe cazuri vei intra pe o piată care va avea mai multi sau mai putini competitor. Fiecare business are nevoie de un punct forte de vanzate pentru a pescui clientii de la alte businessuri si de la produsele pe care le folosesc deja. Gandeste-te la piata energizantelor. Care sunt cele care iti ies in evidentă. Daca nu esti un practicant de sporturi extreme pun pariu ca nu sti mai mult de RedBull si poate Monster. De ce? Pentru ca astea ies in evidentă desi piata, te asigur, este foarte plina. Gandește-te numai  la modul in care Uber a perturbat industra transportului de persoane. Nu doar ca conectat direct clientul de sofer dar ti-a spus si in cat timp ajunge masina in fata scarii. Adu-ti aminte de experienta pe care o aveai atunci aveai nevoie de un taxi. Sunai la o sictirita la dispecerat de la care nu itelegeai mare lucru, iti dadea de fiecare dată 5-6 minute dar in realitate dura mult mai mult, asta daca mai aparea si venea un taximetrist de 200 de kile care doar ce isi terminase shaorma cu cu tone de usturoi si ca sa cada bine isi aprindea o tigara fara nici macar sa te intrebe ca doar e masina lui. Fain nu? Deci se poate intra pe o piata care pare matura, daca gasesti proboblemele cu care se confrunta clientii si muncesti din rasputeri sa le rezolvi.

Asa ca ar trebui sa te gandesti foarte bine si sa iti pui foarte serios intrebari precum: Ce te face să ieși în evidență? Ce faci și nu fac concurenții direcți? Ce trebuie sa facipentru a face experiența clienților specială și memorabilă? De ce brandul tău este singurul care …………..? ( aici pui tu ce numai tu si brandul tau stiti să faceti sau ce faceti cel mai bine ori mai bine decat competitorii tai)

 

6. Poziţionarea brandului

Pozitionarea  nu facedecât să aducă la olalta promisiunea pe care o face brandul tău si diferentierea fată de competitor. Pentru ca businessul tau sa iasă in evidenta fată de alte branduri cu care concurezi, va trebui să iti identifici publicul tintă si modul in care vei relationa cu el. Cine sunt oamenii astia? Sun in principal parinti? Sunt copi? Pensionari? Sportivi? Tehnofili? Influenceri? Mame casnice? Cu cat sti mai bine cine sunt clientii tai ideail cu atat nu vei strica orzu pe gaste. Te va salva de foarte multe batai e cap si de cheltuirea in van a bugetelor de pubilicitate.

Pozitionarea este modul in care iti definesti locul in piata. Nu poti satisfice pe toata lumea pentru ca suntem oameni si ne dorim lucruri diferite. Poate de aia am un sentiment de reflux atunci cand la intrebarea “pentru cine sunteti?” raspunsul este “pentru toata lumea”. Ce o sa faci? O să vinzi bureti de vase pentru studentii care mananca din farfuri de unică folosintă? Sau tampoane baietilor de 15 ani? Ori genti Birkin pentru casierite de la Lidl? Pe bune?! Irosesti resurse. Si dupaia te miri ca nu merge cum trebuie campania aia,  ca-i scump marketingul si nu se ridica la nivelul asteptarilor tale. Sau poate chiar ai descoperit produsul minune care e bun la orice pentru toata lumea ai dat de un magician care poate sa vorbeasca pentru toata lumea si sa-i atraga pe toti. Sa-mi dai si mie contactul lui.

În acelși timp, pozitionarea nu este un lucru chiar usor de facut. Exista multe comopanii pe piata care ofera produse si servicii similar. Poate fi dificil iti dai seam cum iti poti pozitiona  compania astfel incat sa atragi clientii pentru care oferi solutia potrivită. Imagineza-ti ca ai nevoie de un pat pentru dormitorul tau. Exista mi si mii de paturi disponibile pe piata. Ce te face sa alegi un un brand in detrimental altuia? Ai putea sa alegi IKEA daca iti doresti ceva accesibil si relativ durabil ( asta daca nu te muti mai mult de o data)  si nu te deranjează sa ti-l ansamblesi singur. Poate prefer un mic business local sau o afacere de familie care iti poate oferi ceva mai customizat, la un pret relative mic si preferi sa iti ofere cineva consiliere specializata. Sau poate pretuiesti lucrurile scumpe, high-end, ceva care sa faca parte dintro poveste pe care a gandit-o un designe de interioare asa ca te indrepti catre un designer renumit. Exista lucruri pentru toata lumea dar nu acelasi lucru pentru toata lumea. De aia trebuie sa te gandesti bine pentru cine esti? Pe cine doresti sa servsti? Si care e pretul pe care e dispus sa il dea pe ce ai tu de oferit?

Diferențiatorii, cum ar fi viteza, dimensiunea, costul, confortul și aspectul, au un impact uriaș atunci cand clientii sunt in cautare de un produs sau un seviciu. Aduti aminte ca cu totii suntem oameni dar specii diferite. Din fericire!

 

7. Povestea brandului

La modul cel mai simplist cu putinta, povestea brandului este naratiunea care modeleaza valorile afacerii tale. Cine esti? De ce faci ceea ce faci? Care sunt valorile brandului tau? Cum si de ce ai intrat in afacerea pe care o ai? Ce ai descoperit ca lipseste ed pe piata? Ce te-a inspirit sa gasesti solutii sau produse mai bune decat ce exista in present pe piata? Care sunt obstacolele pe care le-ai deposit pentru a ajunge unde esti acum? Storytelingul iti ajuta brandul sa raspunda la toate intrebarile astea intr-un mod in care poate fascina si atrage client. Te ajuta sa te conectezi cu clientii tai la un nivel mai profund pentru ai motiva sa revina si sa povesteasca mai departe de experienta pe care a avut-o cu tine.

Povestile de brand bune vin cu un indemn la actiune sau call to action cum probabil ai mai auzit care este adaptat pentru clientii pe care ii tintesti. Povestile folosesc perspectiva potrivita pentru a obtine reactii positive din partea publicului tau. Toate celelalte elemente ale brandului tau extend, intaresc si dau o perspectiva unica povestii tale, astefel incat sa construiesti relatii de durata cu clientii tai.

Probabil ca sti povestea copilului care a visat sa schimbe lumea, sa democratizeze cunoasterea, sa aduca un calculator pe birourile tuturor pentru ai face mai destepti si mai eficienti si taoate astea dintr-un garaj. e o poveste pe care o spun cei ce la windows care inca  inspira foarte multi oameni sa faca lucruri cu calculatoarele lor care inca nu au fost facute.

 

8. Percepția brandului

Perceptia brandului este modul in care oamenii vad in realitate businessul tau. Poti sa pretinzi ca esti cel mai bun zugrav din orasul tau dar daca va incepe sa li se decojeasca peretii după ce le- ai zugravit, cu siguranta ca te vor detesta clientii carora le-ai facut una ca asta. 

Clienții își formează așteptări și opinii în funcție de modul în care te prezinți ca afacere si cum le atingi standardele la care ei se asteapta . Aceasta este cunoscută sub numele de perceptive de brand și bineinteles ca poate fi bună sau rea. Fiecare experienta si interactiune cu businesul tau poate fie sa intareasca fie sa submineze perceptia clientului asupra brandului. Pentru a dezvolta o afacere sanatoasa si durabila, trebuie sa te asiguri ca perceptia clientilor  este aliniata cu brandul tau. Asa că ce gandesti cu ce spui si cu ce faci trebuie sa se alinieze perfect pentru ca clientul tau sa te perceapa asa cum trebuie.

 

9. Valoarea brandului

Multe lume a incercat sa masoare sau sa quantifice valoare unui brand dar inca nu au ajuns la o formula absoluta pentru a o calcula. Cea mai aproape de adevar reprezentare, cel putin pentru mine,  este ca valoarea unui brand reprezinta valoarea reputatiei afacerii tale. Practic este o recompense pentru tata munca grea pe care ai depus-o in branding si marketing pentru a oferii servicii excelente clientiilor tai. Atunci cand clientii au un istoric de interactiuni positive cu businessul tau, brandul tau va fi perceput ca fiind valoros pentru ei, dincolo de valoarea intrinseca si de suprafata a produselor pe care le utilizeaza. Ca daca ai disparea de pe piata ar simti regret, tristete sau mai rau ca pe o pierdere valoroasa din viata lor. Cel putini asta ne spun cercetatorii in neuro stiinta. Gandeste-te cum te-ar face sa te simti daca main ear disparea de pe piata preaiubitul tau Iphone? Presupun ca ar fi o zi foarte trista din viata ta.

Si uite de aia branduriel high-end pot percepe mai multi bani decat brandurile generice care fac incontinuu discounturi pentru a fi relevante pe piata, chiar daca au costuri de productie apoape similar.

 

10. Ambasadori sau susținători ai brandului

Ambasadorii de brand pot fi personae din afara companiei care aleg sa promoveze brandul. In mod traditional, multe braduri mari plateau o gramada de bani celebritatilor pentru a promova beneficiile produselor. Mai nou au aparut influenceri pe retelele de socializare care fac cam acelasi lucrcu. Reclama pe bani daor ca  inca -  si spun inca pentru ca a cam inceput sa scada din autenticitarea- sunt mai autentice decat marile celebritati care apar in reclamele de la televizor. Cam acelasi lucru numai ca mai pe nou si mai pentru clientii si timpurile noastre.

Pentru businesurile mai mici, care nu au bugete astronomice, si care nu isi permit sa angajeze o vedeta sau un influencer cunoscut, e mai eficient si mai curat sa apelezi la clientii tai reali si la social media pentu ati sustine brandul. exista si microinfluenceri dar acestia  care pot fi folosti ca anbasadori de brand. Consumatorii moderni apreciază mesajele autentice și sunt mai deschiși la recomandările de produse din partea oamenilor obișnuiți. Clienții reali au aceleași priorități și preocupări ca publicul țintă. Ei înțeleg ceea ce face ca afacerea ta să fie valoroasă, astfel încât să poată oferi suport relevant și de încredere pentru produsele tale.

 

Bine, oricand poate exista si varianta ca ownerul sau CEO ul businesului sa fie un anbasador al brandului. Se pare ca este un trend in business-ul modern ca cei din varf sa fie primii sustinatori si anbasadori ai brandului. Pornind de la regretatul Steve Jobs, la Mark Bronson de la Virgin, La controversatul Ellon Musk, toti acestia si-au asumat rolul de promotor a businessurilor lor si au facut-o cu scucces dand o nota mult mai organica in ceea ce priveste marketingul, PR-ul si publicitatii pe care reusesc sa o atraga. Asa ca te incurajez sa faci treaba asta pentru business-ul tau, mai ales daca ai un character mai aproape si iti place sa fi in centru atentiei. Te va scuti de cate zeci de mii bune in ceea ce priveste bugetul de marketing si publicitate.

Pe masura ce avansezi cu brandingul, gandeste-te la felul in care fiecare elemnt sau tuching point pe care il construiesti  iti influenteaza si iti informeaza clientii. Cum iteractioneaza cu ele, cum se simte inainte, in timpul si dup ace au folosit produsul sau serviciul tau. Cum ii influenteaza mesajele pe care le trimiti, etc. Asa ca de fiecare data cand faci ceva in businessul tau , fie ca este branding, fie ca e marketing, fie ca este creare de produse noi, fa-o cu intentie, fa-o cu mintea la cum va fi utilizat si perceput de clientii tai pentru ca tot ceea ce gandesti, spui, faci sau crezi, poate avea un inpact major in vietile clientilor tai si implicit in businessul tau, La fel ca o persoană, un brand are multe straturi care evoluează în timp. Cu toate acestea, trebuie să-ți păstrezi imaginea brandului în concordanță cu poveștile pe care le spui și cu promisiunile pe care le faci clienților.


Comments


bottom of page