top of page
bogdanb

Ce rol are empatia în marketing?


a dog and his owner
empatia in marketing

Cred că empatia pe care o ai pentru audiența ta este temelia unui marketing făcut așa cum trebuie. Dacă nu îți înțelegi cu adevărat clientul și provocările cu care se confruntă, sunt șanse mici ca mesajul brandului tău ăa aiba vreun impact semnificativ. Sigur, ai putea să îndeși cu forța mesaje ca la gâștele pentru foie gras, dar asta nu va face ca brandul să fie memorabil în niciun fel, iar oamenilor le va intra pe o ureche și le va ieși pe cealaltă. Oamenii au o mulțime de lucruri de făcut și dacă nu le dai un motiv foarte bun să te asculte, își vor vedea în continuare de viața lor.

O gămadă de branduri au tendința să treacă neobservate în zilele noastre și asta pentru că marketing-ul lor are o mare problemă. Lipsa empatiei. Sau mai bine zis, le lipsește empatia în marketing. Bine, multe companii vorbesc despre problemele de business pe care le pot rezolva într-un limbaj steril și rigid spunând  generalități precum: “creăm valoare în paradigma transformării digitale care este în continuă schimbare” sau “deschidem lumea viitorului prin sistemul revoluționar de inteligență artificială”. Dar în  realitate foarte puține companii B2C vorbesc către cumpărători ca și cum ar fi ființe umane. Motivul, se pare că este foarte simplu. Marketerii nu vorbesc aproape niciodată cu prospecții și clienții companiilor.


Problema marketing-ului empatic

Conform unor studii realizate în 2020 de către Content Marketing Institute, doar aproximativ 42% dintre agențiile de marketing B2B vorbesc direct cu clientul final ca parte a cercetării pe care o fac. Și asta se întâmplă în State. Pe la noi cred că procentul este mult mai mic. Asta nu arată decât că mesajele pe care le propun în comunicare sunt făcute pe genunchi sau există un template pe care l-au învățat la un curs de copywriting. Ori folosesc cuvinte doar ca să pară “profi”. Eu cred că există o metodă mai bună decât să strângi niște cuvinte cheie pe care crezi că publicul tău țintă le poate folosi. Chiar să se inițieze conversatii cu oameni reali despre problemele și provocările pe care le au. Este și mult mai ieftin. Asta dacă e stabilit un buget de marketing.

Sigur, datele sunt foarte importante și chiar joacă un rol mare în luarea de decizii într-un business. Dar țin să te anunț că, din păcate, nu există nicun substitut pentru a înțelege nuanțele și perspectivele unei conversații. Cel puțin, nu încă. Mai vedem ce poate învăța inteligența artificială. Dacă vei asculta cu atenție, vei auzi ce speranțe, visuri și frustrări au clienții tăi. Ve afla ce limbaj folosesc pentru a-și descrie compania sau viața profesională. Lucrurile astea nu pot decât să te ajute să te conectezi la un nivel mai profund cu clientul tău. Dacă-l înțelegi mai bine, îl poți ajuta mai bine. Folosind același vocabular pe care-l folosesc consumatorii tăi, nu numai că te va ajuta și pe tine, dar îi va ajuta și pe ei să te înțeleagă mai bine și de ce nu, să conecteze și să se simtă mai apropiați de brandul tău. Gândește-te la cercul tău de prieteni și la vocabularul pe care-l folosiți. E foarte posibil ca atunci când vine o persoană nouă în grupul vostru să nu vă înțeleagă glumele sau sa interpreteze atitudinile voastre. Asta pentru că nu au dezvoltat în timp, un limbaj comun cu voi, deci nu înțelege inside joke-urile voastre.

Odată ce vei avea aceste conversații, vei putea interpreta datele de la clienții tăi dintr-o altă perspectivă. De data asta una mai aproape de adevăr, din perspectiva lor. Vei căpăta o înțelegere mai profundă a motivelor pentru care publicul tău citește, distibuie, caută sau ignoră mesajul pe care-l transmit prin conținutul pe care-l creezi. Poate vei avea o epifanie care îți va arăta de ce campaniile tale de marketing pur și simplu nu funcționează. Să/ o spun mai simplu, datele fără un context în care empatizezi cu clientul tău, arată ca și cum ai cumpăra cuiva un cadou bazându-te exclusive pe datele furnizate de profilui său de Facebook. Asta dacă nu are vre-un cult al personalității foarte dezvoltat și- și dă absolut toate detaliile despre viață și prefeințele sale pe private.

7 views0 comments

Comments


bottom of page